Słaba siła sygnału może powodować wydłużony czas przeprowadzania transakcji, uniemożliwiać uzyskanie autoryzacji lub powodować częste zerwania łączności objawiające się pojawieniem komunikatu „tylko gotówka” oraz nieoczekiwane resety terminala spowodowane koniecznością zresetowania modemu.
Siła sygnału mieści się w przedziale od 0 (brak sygnału) do 31 jednostek (sygnał najsilniejszy). Graniczna wartość umożliwiająca poprawne przetwarzanie transakcji to 7 jednostek. Można się też spotykać z wartością RSSI:99 na ekranie terminala, ale ta wartość wskazuje na błąd inicjalizacji modemu, czasami spowodowany bardzo słabą siłą sygnału lub błędem modemu.
Aktualny zasięg terminala można sprawdzić:
- w przypadku dwuczęściowych terminali klasycznych AMIT+VPOS – na wyświetlaczu modułu wewnętrznego AMIT parametr RSSI jest wyświetlany na zmianę z innymi komunikatami. Informację o zasięgu można też wywołać poprzez wybór przycisków na module AMIT: 1 x „Menu” -> 5 x żółty przycisk -> 2 x „Enter”. Przez minutę wyświetlany będzie aktualny zasięg.
- w przypadku terminali dotykowych Onyx/VPOST – przechodząc do menu terminala poprzez środkowy przycisk (ikona hamburgera ☰ ), a następnie wybierając „Terminal info”, możemy odczytać na ekranie RSSI. Należy pamiętać, że odczyt ten nie aktualizuje się samoczynnie. Po każdej zmianie położenia anteny powyższą sekwencję należy wykonać ponownie.
Zasięg można też monitorować zdalnie.
Wgląd w zasięg automatów jest dostępny dla taryf powyżej MINIMUM w tabelce statusowej automatu lub w raporcie Zestawienie automatów – zakładka Operacje >> Zestawienie automatów, a następnie:
1. klikamy "Zobacz raport"; 2. klikamy "Dodaj zakładkę"; 3. w polu "search for a field" wyszukujemy i dodajemy ''Średni zasięg" "Ostatnia łączność"; 4. nazywamy i zapisujemy szablon; 5. odszukujemy automaty z zasięgiem poniżej 7 i upewniamy czy są aktywne sprawdzając datę ostatniego łączenia;
Podstawowym krokiem przy diagnostyce słabego zasięgu jest sprawdzenie antenki oraz przewodu antenowego, wtyku oraz gniazda antenowego. Jeśli to możliwe – umieszczenie anteny w innym miejscu poza obudową automatu, najlepiej w wysokim punkcie np. na górze automatu.
Jeśli zmiana położenia antenki nie wpłynie na jakość zasięgu, istnieje możliwość podmiany karty SIM na roamingową, która łączy się z większą ilością operatorów telekomunikacyjnych (być może któryś z nich będzie miał lepsze pokrycie w tym miejscu). Numer karty SIM krajowej zaczyna się od 89480…. , kart roamingowe zaczynają się od innych numerów np. 8946…. lub 8934…. .
Kolejnym z możliwych rozwiązań jest zastosowanie anteny wzmacniającej ATM-51 dla AMIT lub ATM-251 dla terminali Onyx/VPOST. Anteny wzmacniające posiadają większe wzmocnienie sygnału niż standardowa antena dołączana do zestawów.
Ostatecznie, jeśli zastosowane zabiegi nie pomogą, należy rozważyć podłączenie terminala do sieci LAN:
- AMIT: Podłączenie AMIT-a do LAN można wykonać bezpośrednio, wpinając przewód w gniazdo LAN u podstawy terminala.
- VPOS Touch: W przypadku terminali VPOST należy skorzystać z przejściówki LAN C140001, którą wpina się w gniazdo płyty głównej na tylnej ściance terminala.
- VPOS Touch Mini „Onyx”: Terminal Onyx wymaga podmiany przewodu sygnałowego na taki, który ma w swojej wiązce gniazdo LAN. W przypadku najpopularniejszych protokołów będą to odpowiednio przewody:
- – MDB – C150004
- – Pulse – C150005
Wszystkie wymienione akcesoria można zamówić (także na okres 7-dniowych testów), kierując zapytanie na adres biuro@televend.pl.
W przypadku połączenia przez LAN, upewnij się, że nasze adresy IP znajdują się na białej liście Twojego routera/AP.