Jeśli potrzebujemy bardziej złożonych działań promocyjnych niż rabat na cały asortyment automatu powinniśmy skorzystać z kampanii marketingowych. Jedną z dostępnych akcji promocyjnych jest kampania z kartami lojalnościowymi. Konsumenci kupując określone produkty lub grupy produktów w wybranych automatach zbierają kolejne naklejki na wirtualnej karcie lojalnościowej. Ostatnia transakcja zrealizowana w ramach promocji jest darmowa, dlatego często nazywamy taką kampanię X+1 gratis.
Kampanię możemy ustawić w menu Konsumenci >> Akcje marketingowe.
W górnym panelu mamy standardowe opcje filtrowania po Operatorze, typie,statusie i nazwie akcji. W lewym panelu znajdują się utworzone akcje marketingowe. Utworzenie nowej kampanii marketingowej wymaga podania kilku informacji dotyczących samej kampanii:
- Typ akcji (wymagane) – wybieramy „Co X produkt gratis”
- Nazwa kampanii (wymagane) – nazwa kampanii w systemie Nayax, która ułatwia identyfikację konkretnej akcji
- Tytuł kampanii (wymagane) – tytuł będzie wyświetlany w podglądzie akcji w aplikacji Monyx np. „Kup 4 kawy, a piątą otrzymasz gratis!”
- Opis kampanii (wymagane) – dodatkowy opis kampanii
- Email do podsumowania akcji (wymagane) – adres email, na który będą przesyłane codzienne raporty podsumowujące
- Daily Report Language (wymagane)- język w jakim mają być sporządzane raporty podsumowujące
- Status kampanii (wymagane) – określa czy kampania jest aktywna
Po uzupełnieniu wstępnych informacji możemy przejść do zakładki Ustawienia akcji:
W pierwszej części powinniśmy określić zasięg akcji, czyli określić, które automaty lub całe podmioty mają uczestniczyć w akcji:
- Operator (wymagane) – określamy podmiot pod którym będzie prowadzona akcja
- Pod-operatorzy – wybieramy pod operatorów, w których będzie aktywna akcja promocyjna. W przypadku, gdy nie wskażemy żadnego pod Operatora, akcja będzie dostępna w całym Podmiocie.
INFO Proszę zwrócić uwagę podczas wybierania pod Operatora znajdującego się pod innym pod Operatorem. Wybranie go z listy będzie skutkowało automatycznym zaznaczeniem, także wszystkich pod Operatorów nadrzędnych. Tak jak widać to na poniższym przykładzie wybierając Klient 1 przy polu Pod-operatorzy pojawi się znacznik +2 oznaczający, że oprócz prezentowanego pod Operatora mamy wybranego dodatkowe jednostki: Aby poprawnie ograniczyć zasięg kampanii wyłącznie do pod Operatora Klient 1 powinniśmy użyć filtrowania po nazwie i zaznaczyć wyłącznie podmiot bez struktury: W rezultacie kampania marketingowa będzie aktywna wyłącznie pod Klient 1 i nie obejmie całych pod Operatorów: Serwisant 1 oraz Filmiki.
- Typy automatów – umożliwia wskazanie typów automatów, które mają uczestniczyć w promocji
- Grupa automatów – umożliwia uruchomienie promocji w wybranych grupach automatów
W kolejnej grupie określamy zasady odnośnie gratisu i ilości transakcji bonusowych:
- Typ promocji (wymagana) – wybieramy po ilu regularnych zakupach ma być wydawany produkt gratis
- Max ilość kart ze znaczkami per akcja – określamy maksymalną liczbę możliwych do utworzenia kart lojalnościowych w ramach trwającej promocji. W momencie wyczerpania puli nowym konsumentom nie będą tworzone kolejne karty lojalnościowe
- Max ilość kart ze znaczkami per konsument – określamy maksymalną liczbę możliwych do utworzenia kart kart lojalnościowych przez jednego konsumenta. W momencie zapełnienia jednej z kart i odebraniu darmowego produktu, kolejna nie zostanie utworzona
- Karta wygasa po – umożliwia ustawienie czasu, po którym karta lojalnościowa zostanie skasowana. Konsument będzie miał ograniczony przedział czasowy na wypełnienie całej karty lojalnościowej i odebranie gratisowego produktu
W kolejnej grupie parametrów ustawiamy filtry akcji, które umożliwiają nam sprecyzować jakie produkty wchodzą w zakres kampanii:
- Metody płatności – określa przy wykorzystaniu jakich metod płatności transakcja zostanie zaliczona do promocji
- Entry mode – określa sposób identyfikacji środka płatniczego zaliczany do promocji np. transakcje wyłącznie zbliżeniowe
- Zakres cenowy – określa zakres cenowy produktów wchodzących w skład promocji. Produkty posiadające cenę poza zakresem nie będą zliczane na karcie lojalnościowej, a konsument nie będzie mógł odebrać takich produktów jako gratisowych
- Produkty – pozwala na wybranie określonych produktów z listy produktów Operatora, które będą uczestniczyły w akcji promocyjnej. Do poprawnego zaliczania zakupów automaty uczestniczące w akcji powinny mieć aktualny planogram
- Kody MDB produktów – pozwala wskazać produkty promocyjne po kodach MDB. Kolejne kody oddzielamy przecinkiem.
- Grupy produktów – pozwala wskazać całe grupy produktów uczestniczące w akcji. Wymaga aktualnego planogramu w automatach
Ważna informacja Podczas ustawienia filtrów produktów pamiętajmy, że nie działa to na zasadzie wskazywania grupy produktów, a następnie produktów z tej grupy. Przy ustawieniu kampanii marketingowej są brane wszystkie filtry produktów i starczy, że zakup jest ujęty chociażby w jednym z nich np. Wskazaliśmy grupę produktów batoniki zawierającą wszystkie możliwe tego typu produkty. W filtrze produkty wskazaliśmy baton Lion oraz Mars. Po uruchomieniu akcji promocyjnej batony Snickers będą także zaliczały się do akcji bo chociaż nie zostały indywidualnie wyszczególnione to przynależą do wskazanej grupy produktów.
Ostatnim krokiem jeśli chodzi o logikę kampanii marketingowej jest ustawienie daty rozpoczęcia i zakończenia.
W trzeciej zakładce ustawiamy wygląd kampanii marketingowej.
Możemy wybrać kilka podstawowych parametrów jak:
- kolor tła i tekstu
- tekst na paragonie wygenerowanym na podstawie transakcji
- tekst poniżej tytuły kampanii
- wygląd karty lojalnościowej z znaczkami oraz potwierdzenia transakcji
Po ustawieniu wszystkich parametrów nie zapomnij zapisać akcji marketingowej przyciskiem Zapisz informacje !