Analiza sprzedaży

Analiza sprzedaży jest raportem, który przedstawi w formie graficznej i liczbowej dane sprzedażowe z podziałem na wybrane okresy: dni, tygodnie, miesiące. Pozwala uchwycić trendy i zamiany na przestrzenni czasu. Raport wygenerujemy w Raporty >> Raporty sprzedaży >> Analiza sprzedaży.

 

W górnej części na kolorowym polu znajdziemy liczne opcje filtrowania:

  •  Podmiot – parametr określający urządzenia jakiej organizacji mają zostać uwzględnione w raporcie. W przypadku nie wybrania tego parametru, w raporcie zostaną ujęte wszystkie dostępne użytkownikowi urządzenia
  • Grupa automatu – ma zastosowanie jedynie w przypadku, gdy liczba urządzeń jest większa niż 1 oraz znajdują się one w różnych grupach. Zapewnia dodatkowy poziom w hierarchii operatora maszyny
  • Nr automatu – numer porządkowy automatu w systemie Nayax nadany przez operatora z uprawnieniami administratora automatami. Domyślnie numer seryjny powiązanego terminalu płatniczego
  • Kategoria (wymagana) – określa na jakie interwały ma być podzielony raport. Do wybory mamy raport w ujęciu godzinowym, dniowym, tygodniowym i miesięcznym
  • Okres –  zakres czasowy, z którego transakcje zostaną wyświetlone. Domyślnie jest ustawiony na Dzisiaj
  • Status (wymagany) – filtr umożliwiający wybranie transakcji wyłącznie z określonym statusem np. Settled (rozliczone)
  • Nazwa automatu (wg operat.) – nazwa własna automatu w systemie Nayax nadana przez operatora, z uprawnieniami administratora automatami
  • Lokalizacja – umożliwia filtrowanie danych w raporcie w oparciu o ustawioną lokalizację automatów
  • Sposób płatności / metoda identyfikacji – określenie metody płatności np. karta bankowa
  • Opcje wykresu – pozwala użytkownikowi systemu na wyświetlenie danych o sprzedaży w ujęciu wartościowym lub ilościowym
  • Włącznie z gotówką – po zaznaczeniu tej opcji w raporcie będą ujęte także dane z sprzedaży gotówkowej

Jednym z częstych błędów podczas generowania tego raportu jest pozostawienie domyślnej wartości przy parametrze Okres. W rezultacie korzystając z raportu w ujęciu dniowym, tygodniowym lub miesięcznym będzie tylko jedna pozycja (o ile w bieżącym dniu były jakiekolwiek sprzedaże).

Po wygenerowaniu raportu w górnej części będziemy mieli graficzną reprezentację w postaci wykresu słupkowego wartości lub ilości sprzedaży według metod płatności w poszczególnych interwałach. Poniżej znajdziemy te dane w ujęciu tabelarycznym. Pierwsza kolumna określa interwał czasu, kolejne kilka kolumn poszczególne metody płatności, a ostatnie dwie kolumny wartość sprzedaży i ilość transakcji.

Po kliknięciu w nazwę kolumny zmienia się sortowanie kolumny. Możemy posortować wartości rosnąco lub malejąco. Każda kolumna ma opcję filtrowania wyników. Przechodzimy do niej przez kliknięcie 3 kropek przy nazwie kolumny. Na pierwszych dwóch pozycjach znajdziemy wspomniane wcześniej sortowanie wyników. Po wybraniu kolumny możemy uwidocznić lub ukryć dodatkowe kolumny. Ostatnia opcja to filtrowanie wyników w kolumnie. Poniżej tabeli z sprzedażą znajdują się pola sumujące kwoty sprzedaży.

Raport można eksportować do formatu PDF oraz pliku Excel w taki sam sposób jak inne raporty. Może to być przydatne jeśli uzyskane dane musimy dodatkowo przetworzyć. Eksport wykonujemy wybierając odpowiedni format z po użyciu przycisku Eksport do pliku.

Pod przyciskiem Actions znajdziemy:

  • Usuń filtry – usuwa wszystkie filtry ustawione w kolumnach
  • Przywróć ustawienia domyślne – przywraca ustawienia raportu do stanu domyślnego
  • Zapisz stan raportu – zapisuje układ kolumn raportu, który zostanie zastosowany przy następnych wyszukiwaniach

Poniżej zamieszczamy przykładowy raport w formacie PDF przedstawiający w dziennych interwałach sprzedaż z ostatniego miesiąca:

Analiza sprzedaży – przykładowy raport